HEP: Javna rasprava provedena u skladu s Aarhuškom konvencijom

0
TE Plomin
TE Plomin

Grupa zainteresiranih građana u sastavu: prim.dr. sc. Lucijan Mohorović, vijećnik Grada Labina Mladen Bastijanić, vijećnica Općine Kršan Sanja Frankola, te Bruno Poropat i Dino Debeljuh prezentirala je 11. prosinca Područnom uredu Pučkog pravobraniteljstva u Rijeci Zahtjev za pokretanje postupka zaštite humanih i demokratskih prava stečenih ratificiranjem Aarhuške konvencije u Saboru Republike Hrvatske.

Nakon razgovora s odgovornim osobama Ureda, Majom Hasanbasić i Dianom Kesonjom, donijeta su dva zaključka. Prvi glasi da je potrebno što prije dostaviti dostupne dokumente koji potkrepljuju tvrdnje građana o povredi humanih prava koja proistječu iz stečenih prava ratificiranjem Arhuške konvencije čije implementacija obvezuje države članice EU, a drugi da će Ured na temelju priloženih dokumenata te službenih dokumenata Vlade RH , HEP-a - javnog poduzeća i resornog Ministarstva gospodarstva, kao i pozivom na postojeće ovlasti institucije Pučkog pravobraniteljstva, poduzeti mjere zaštite humanih prava, posebno prava na pristup pravosuđu kada su prava građana na zdrav okoliš prekršena a koja se primjenjuju u državama članicama EU.

STUDIJA

Povod grupi građana za podnošenje navedenog zahtjeva je stav Vlade RH, koja je aktualizirala izgradnju TE Plomin C, elektrane koja bi kao energent koristila kameni ugljen  inozemnog porijekla, proglasivši ga projektom od izuzetne važnosti i prioritetnog  nacionalnog interesa a u skladu sa Strategijom energetskog razvoja RH.

„Kao zainteresirani građani smatramo da je ova Vladina inicijativa u suprotnosti s obveznom zakonskom  procedurom u kojoj se poštuje konsenzus između gospodarskih , ekoloških i socijalno-zdravstvenih interesa a u skladu s principom održivog razvoja i standardima EU, prihvaćanjem Aarhuške konvencije“, stoji u priopćenju grupe izdanom nakon prezentacije.

Ističu da je ministar Božo Kovačević u ime Vlade RH 1998. godine supotpisao konvenciju, a Sabor RH ju je 7.veljače 2006. godine ratificirao te da je ona u pravnoj regulativi dobila poseban status u odnosu na sve postojeće zakone u RH , koji se odnose na zaštitu demokratskih i humanih prava na. Njome se građanima osigurava pravo na pravovremenu informiranost  i pristupu informacijama u sferi procedure planiranja i realizacije zahvata prljave industrije u prostoru, pravo na sudjelovanja u raspravama, pravo na suodlučivanja i pravo na besplatnu sudsku zaštitu  kada su prava građana na zdrav okoliš prekršena.

„Naročito podsjećamo na izjašnjavanje građana na javnoj raspravi u Labinu i u Plomin Luci kada je EKONERG-ova Studija o procjeni utjecaja na okoliš jednoglasno odbačena jer  je uočeno da je orijentirana isključivo na zadovoljenje ekonomsko-profitnih interesa partikularnih skupina sa mogućim korupcijskim ponašanjima. Nakon analize pozitivnog mišljenja Stručnog Povjerenstva utemeljeno tvrdimo da se prezentirana EKONERG-ova studija može prihvatiti jedino kao uvodu zakonsku proceduru koja će eventualno omogućiti ishođenje lokacijske i građevinske dozvole“, stoji u priopćenju.

STUDIJA UTJECAJA NA ZDRAVLJE

Nedopustivim propustom smatraju to što EKONERG- ova studija ne obuhvaća zakonom neophodne zakonske predradnje bez kojih se ne mogu dati ocjene i konačne odluke o prihvatljivosti projekta izgradnje Bloka C TE Plomin. Navode devet studija od kojih svaka posebno mora zadovoljiti proceduru prava zainteresirane javnosti na pravodobnu i iscrpnu informaciju, pravo na sudjelovanje u raspravama i pravo na suodlučivanje. To su studija utjecaja na okoliš novog uvozno–izvoznog pristana, studija o korištenju morske vode za tehnološki rashladni sistem postrojenja Bloka C, o rješenju emisija ugljičnog dioksida u skladu sa strogim standardima EU i UN-a, o novim kamenolomima, o izgradnji četiri silosa za ugljen, o primjeni najefikasnijih  tehnologija za kaptažu sumpornih i dušikovih spojeva te ostalih štetnih emisija i imisija, Studija o kvaliteti poljoprivrednog zemljišta i mora Plominskog zaljeva i Kvarnera, o sanaciji postojeće radioaktivne deponije i trajnom rješenju krupnog otpada nastalog spaljivanjem milijunskih količina ugljena u bloku Bloka C, o zadovoljavanju trajne opskrbe pitkom vodom za proizvodnju tehnološke vodene pare.

Napominju da strateški partner neće imati temeljne dokumente koji zadovoljava zakone i direktive EU bez kojih se ne može izgraditi niti jedan objekt ako se ne zadovolje svi uvjeti Aarhuške konvencije te da je u Hrvatskoj u proceduri utvrđivanja uvjeta za investicije u prostoru zakonom obvezujuća studija o procjeni utjecaja na okoliš.

„Za stanovništvo Labinštine, Istre i područje Kvarnerskog zaljeva, problem istraživanja  stupnja dosadašnjeg oštećenja zdravlja, kao i obvezna procjena budućeg utjecaja rada prljave industrije na zdravlje stanovništva je pretpostavka izgradnji objekta koji će koristiti uvozni ugljen nepoznatih geoloških svojstava.

Štetnost sagorijevanja ugljena je neupitna i dokazana epidemiološkim i laboratorijskim istraživanjem utjecaja rada TE Plomin 1 i 2, koja osim u mikroregionalnim uvjetima ima i mnogo širi zdravstveno nepovoljni utjecaj. U interesu vjerodostojnosti naše države i poštivanja preuzetih obveza za provođenje i zaštitu humanih prava na život u zdravom okolišu, garantirana Aarhuškom konvencijom i ratifikacijom u Saboru RH, stanovnici Labinštine i Istre traže da se osim dosada zakonom obvezne izrada Studije o procjeni utjecaja na okoliš i prirodu, zakonski obveže i izrada studije o procjeni utjecaja na zdravlje“, stoji na kraju priopćenja grupe građana.

ODGOVOR HEP-a

Na inicijativu zainteresirane grupe građana reagirali su iz Hrvatske elektroprivrede. „Podržavajući pravo zainteresirane javnosti na korištenje pravnih sredstava u pitanjima zaštite okoliša i pristup otvorenog javnog dijaloga svih zainteresiranih strana omogućim utjecajima projekta TE Plomin C na okoliš i zdravlje, napominjemo da je javna rasprava o objedinjenom postupku utvrđivanja objedinjenih uvjeta zaštite okoliša (okolišna dozvola) i procjene utjecaja zahvata na okoliš za zahvat TE Plomin C provedena u skladu s Uredbom o informiranju i sudjelovanju javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša (Narodne novine, broj 64/08, 67/09), a koja je donesena na temelju Aarhuške konvencije, na koju se poziva spomenuta skupina građana“, odgovorili su u HEP-u.

U HEP-u tvrde da postupak procjene utjecaja na okoliš ne zahtijeva provedbu odvojenih postupaka javne rasprave o svakom pojedinom tehnološkom dijelu ili aspektu utjecaja zahvata na okoliš. Takav pristup za koji se zalaže grupa građana ne poznaje pravna stečevina ili praksa država Europske unije.

STUDIJA DOSTUPNA JAVNOSTI

„Studija o utjecaju na okoliš zahvata Rekonstrukcija TE Plomin - zamjena postojećeg bloka 1 blokom C u cilju modernizacije i povećanja kapaciteta izrađena je prema opisu obveznog sadržaja koji je detaljno propisan u Prilogu IV. koji je sastavni dio Uredbe. Studijom se, prema Uredbi, mora prosuditi utjecaj planiranog zahvata na okoliš na temelju čimbenika koji, ovisno o zahvatu i obilježjima okoliša, uvjetuju rasprostiranje, jačinu i trajanje utjecaja. Studija mora sadržavati sve potrebne podatke, dokumentaciju, obrazloženja i opise u tekstualnom i grafičkom obliku, prijedlog ocjene prihvatljivosti zahvata i mjere zaštite okoliša u odnosu na zahvat te po potrebi, program praćenja stanja okoliša“, rekli su nam u Službi za odnose s javnošću HEP-a, te nastavili:

„Integralna Studija utjecaja na okoliš (s više od 1.600 stranica) kao i netehnički sažetak studije u sklopu javne rasprave u trajanju od mjesec dana, bili su dostupni u tiskanom obliku u prostorima lokalne samouprave te kao pdf dokument na internetskim stranicama Istarske županije. U sklopu javne rasprave održana su dva javna izlaganja - u Plomin Luci (za Općinu Kršan) i Gradu Labinu. Zainteresirana javnost je imala mogućnost na samim javnim izlaganjima te pisanim putem dostaviti mišljenja, primjedbe i postavljati pitanja u vezi s planiranim zahvatom. U skladu s postupkom, pristiglo je više od 300 pisanih primjedbi i pitanja, koji su se uglavnom odnosili na oko 20 različitih tema ili područja. Izrađivač studije (Ekonerg - Institut za energetiku i zaštitu okoliša d.o.o.) vrlo je iscrpno odgovorio na sva pitanja. Na temelju pitanja i odgovora, Povjerenstvo za ocjenu Studije (u čijem su sastavu bili i predstavnici lokalne zajednice – Istarske županije, Grada Labina i Općine Kršan), dalo je nalog za dopunu ili izmjenu nekih aspekata Studije utjecaja na okoliš.

KARAKTERISTIKE UGLJENA

Nadalje, nije točno da će se „koristiti uvozni ugljen nepoznatih geoloških svojstava“. Karakteristike ugljena iscrpno su i precizno pokazane u Studiji utjecaja na okoliš, u poglavlju 1.3.1. Potrebe TEP C u ugljenu (posebno u tablicama 1.3.1-2: Dozvoljene granične vrijednosti osnovnih karakteristika uvoznog ugljena i 1.3.1-3: Karakteristike uvoznog kamenog ugljena) te u poglavljima 5.2.7. i 6.7.7. Program praćenja karakteristika ugljena.

Zahtjev skupine građana da se propiše zakonska obveza „izrade studije o procjeni utjecaja na zdravlje“, sugerira da taj značajan aspekt u Studiji utjecaja na okoliš nije obrađen, što također nije točno. U Studiji utjecaja na okoliš koja je bila predmetom javne rasprave, detaljno je razmatran utjecaj na sve sastavnice okoliša (kvalitetu zraka, vode, mora, tla, radioaktivnost, buku…), pa time i na zdravlje. Na zahtjev Povjerenstva, u Studiju je dodano posebno poglavlje koje se bavi samo utjecajima na zdravlje, u kojem su komentirani svi glavni mogući utjecaji. U tom poglavlju rekapituliraju se zaključci iz ostalih poglavlja u vezi s utjecajem na zdravlje i daju dodatni konkretni podaci za TE Plomin, te iskazuju kvalitativno i kvantitativno rizici zbog različitih putova izlaganja štetnim tvarima“, stoji u odgovoru HEP-a zainteresiranoj grupi građana. (Robi Selan)

Što je ustanovila Studija utjecaja na okoliš

* S gledišta onečišćenja zraka potencijalni utjecaj na zdravlje ljudi je manji u odnosu na postojeće stanje zbog zamjene bloka 1 blokom C. Doprinos bloka C prizemnim koncentracijama kratkotrajnom ili dugotrajnom izlaganju onečišćujućim tvarima znatno je ispod graničnih vrijednosti s obzirom na zdravlje ljudi (prema hrvatskim propisima koji se temelje na vrijednostima propisanima EU direktivom zaštite kvalitete zraka (2008/50/EC) i u skladu sa standardima Svjetske zdravstvene organizacije (WHO).

* Na području TE Plomin (uz pogon postojeća dva bloka TE Plomin) kakvoća zraka je prve kategorije. Zakon propisuje da je takvu razinu kakvoće, jednom kad je dostignuta, potrebno održati.  Navedeni podaci pokazuju da se osigurava provedba tog zahtjeva.

* S gledišta utjecaja na zdravlje putem pitke vode i hrane, ne postoje potencijalni rizici.

* Ministarstvo zaštite okoliša i prirode u Rješenju o objedinjenim uvjetima zaštite okoliša (7. rujna 2012.) u točki 2.10. Utjecaj na zdravlje potvrdilo je te zaključke Studije.

Najnovije vijesti

Istarski Forum

Za sudjelovanje u Istarskom Forumu potrebna je prijava ili registracija i izrada profila

Prijava ili Registracija korisničkog računa