Opći sindikat MUP-a: Tko je odgovoran za nezakonitosti u istarskoj policiji?
Opći sindikat Ministarstva unutarnjih poslova oglasio priopćenjem povodom interni oglasa za dužnosti u Policijskoj upravi istarskoj.
Naime, na web stranici Ministarstva uprave te na web stranici Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske 23. siječnja godine objavljeni su, između ostalih , i interni oglasi za popunu slobodnih radnih mjesta rukovoditelja Policijske uprave istarske i to: zamjenika načelnika policijske uprave, načelnika sektora policije, načelnika Sektora za granicu, voditelja službe općeg kriminaliteta i voditelj službe za očevide i kriminalističku tehniku.
Već deveto rukovodeće radno mjesto u Policijskoj upravi istarskoj za koje je Odbor donio rješenje o poništenju
„Samo pomnijem čitatelju ovog internog oglasa neće promaći uvodni podaci koji govore da se ovaj interni oglas, pored zakonskih odredbi, ima provesti temeljem rješenja Odbora za državnu službu. Naime, Odbor za državnu službu kao drugostupanjsko tijelo poništio je svih pet rješenja o izabranim kandidatima za oglašena rukovodeća radna mjesta te je predmet dostavio tijelu prvog stupnja na ponovno rješavanje“, stoji u priopćenju Općeg sindikata MUP-a, kojeg potpisuje njegov predsjednik Siniša Mihelić, te nastavlja:
„Ono što je važno jest da je to već deveto rukovodeće radno mjesto u Policijskoj upravi istarskoj za koje je Odbor donio rješenje o poništenju, a za koje je proveden nezakonit postupak izbora koncem 2011. godine dolaskom novog rukovodstva u Policijsku upravu istarsku.
Da podsjetimo, prva tri rješenja po žalbama u predmetima izbora načelnika policijskih postaja Poreč i Umag i načelnika Operativno komunikacijskog centra policije u Policijskoj upravi istarskoj Odbor za državnu službu je temeljio na zakonskoj odredbi da radna mjesta nisu bila slobodna tako da za iste nije bilo moguće raspisivati interne oglase. Već je poznato da prvostupanjsko tijelo (MUP) u ponovljenom rješavanju ovih predmeta nije postupilo po rješenju Odbora za državnu službu, nego je provelo postupak bez presedana u pravnoj praksi na način da je na istovjetna rješenja samo upisala novi datum dok su svi ostali navodi u prethodno poništenim rješenjima od strane Odbora ostali u bitnome ne izmijenjeni.
Nakon toga, iz razloga što bi se ista zakonska odredba o neslobodnim radnim mjestima koja ne mogu biti predmet oglašavanja kao „ slobodna“ radna mjesta iz jednostavnog i razumnog razloga jer su na istima radili policijski službenici s pravomoćnim rješenjima Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske trebala primijeniti na sve interne oglase, uslijedio politički postupak, odnosno postupak donošenja vjerodostojnog tumačenja.
Kao što je poznato Hrvatski sabor je vjerodostojno tumačenje izglasao na sjednici koja je održana 15. srpnja 2014. godine a kojim je u bitnome sva radna mjesta proglasio slobodnim. Za izdvojiti je dio tumačenja kojim se obrazlaže ovakva odluka, „ polazeći od važnosti, stabilnosti i nesmetanog obavljanja poslova zatečenih policijskih službenika na radnim mjestima, sva njihova radna mjesta su se proglasila slobodnim“.
Pravno neodrživo vjerodostojno tumačenje, sada je već jasno, jedva je dočekao nevjerodostojni Odbor za državnu službu i zanemario svoje prvotno tumačenje propisa. U idućim predmetima je pomnije ušao u žalbene navode policijskih službenika i već na slijedećem navodu, a koji se odnosio na sastav Komisije za provedbu internih oglasa pronašao nezakonitost te poništio, do sada poznato , šest rješenja te predmete vratio prvostupanjskom tijelu na ponovno postupanje. Ako se opet ne pristupi nekom novom vjerodostojnom tumačenju za očekivati je da će u slijedećem razdoblju biti još poništenih rješenja.
Protuzakonite radnje
Ono što je ključno u rješavanju ovog radno statusnog spora navodi u svojim rješenjima i Odbor za državnu službu kada se poziva na odredbe članaka 126. Zakona o policiji ( NN broj 34/11 i 130/12) a koja je da policijski službenici Ministarstva zatečeni na dan stupanja na snagu ovog Zakona, dakle na dan 31.ožujka 2011.godine, nastavljaju s radom na svojim dosadašnjim radnim mjestima i zadržavaju zvanja i plaće prema dosadašnjim propisima, do donošenja rješenja o rasporedu na radna mjesta prema Pravilniku o unutarnjem redu Ministarstva. Pravilnik o unutarnjem redu Ministarstva unutarnjih poslova od 24.studenog 2011.godine dva puta je mijenjan i dopunjavan, međutim Ministarstvo je propustilo temeljem tog Pravilnika rasporediti službenike.
Sve radnje koje su nakon toga uslijedile, samim time i farsa od internih oglasa za neslobodna radna mjesta su protuzakonite i ne smiju, niti će u konačnici imati nikakav pravni učinak.
Jedna od karakteristika svakog policijskog službenika jest upornost i ustrajnost u radu, naročito u okolnostima kada je više nego jasno protupravno ponašanje bez obzira na to tko je počinitelj takvog ponašanja. U tom smislu ne smije se zastati u postupanju i primjeni zakona bez obzira tko i na koji način utjecao na policijskog službenika, što nažalost nije karakteristika pojedinih državnih tijela koje su rješavale ili još rješavaju ove predmete.
Ako se u traženju pravde i zakonitog rješavanja pravorijek ne desi na razini nacionalnih onda ne treba posustati i obratiti se i međunarodnim sudovima. Ovo svakako iz višeg razloga nego što je to osobna satisfakcija, a taj je da se konačno shvati da cilj svake države treba biti stručna i apolitična uprava. Da sa svakom novom vlasti, bez obzira koja to bila, ne uvodi „nulto stanje“ i ukidaju se sva rješenja zaposlenika Ministarstva unutarnjih poslova, kao da prije nije postojala ni država ni propisi, kao da svi počinju tog dana raditi, nakon čega slijedi popunjavanje pod krinkom transparentnosti, profesionalnosti, kompetencija i inih fraza a koje u konačnici znače klijentelizam i nepotizam, „naši ljudi“ i provjereni kadrovi, oni koji su za našu stvar i.t.d. Sve to još dobiva posebnu težinu pozivanjem na uvjete prilagodbe europskim standardima“, smatra Mihelić, te se nastavku pita:
Deset pitanja
1. Tko je odgovoran što su interni oglasi provedeni nezakonito;
2. Temeljem kojeg pravnog akta su nezakonito izabrani rukovoditelji na čelnim mjestima Policijske uprave istarske obnašali odgovorne funkcije i to duže od dvije godine;
2. Temeljem čega to čine i u vrijeme kada su primili rješenja Odbora za državnu službu da su nezakonito izabrani a i dalje se nalaze na istim radnim mjestima;
4. Da li se uistinu može u ponovljenom postupku izbora kandidata za oglašena radna mjesta provesti objektivan postupak kada se isti i dalje nalaze na ne pripadajućim im radnim mjestima;
5. Zašto nije poništen interni oglas za sva radna mjesta za koje je postupak provodila nezakonita komisija nego se to čini samo za radna mjesta gdje je uložena žalba, znači li to da oni rukovoditelji na čiji izbor nije uložena žalba imaju zakonita rješenja o rasporedu a izabrani su od nezakonite komisije;
6. Zašto nadležno tijelo nije prije objave novog internog oglasa, od 23.siječnja 2015.godine, po nalogu Odbora za državnu službu donijelo rješenje o poništenju prethodnog, nezakonitog internog oglasa;
7. Zašto Inspekcija Ministarstva uprave nije postupila po zahtjevu policijskih službenika Policijske uprave istarske neposredno nakon provedenih nezakonitih internih oglasa te provela inspekcijski nadzor. Zahtjevi za inspekcijski nadzor dostavljeni su u mjesecu studenom 2011 godine, dakle prije 27 mjeseci i ostali su bez odgovora do dana današnjeg;
8. Tko će se uopće javiti na nove interne oglase kada je izvjesno da će biti izabrani isti kandidati, već je viđeno u provedbi ponovljenog internog oglasa za radno mjesto Voditelj službe za sigurnost cestovnog prometa u Policijskoj upravi istarskoj, izabran kandidat koji je i prije nezakonito izabran;
9. Da li poništenjem rješenja o izabranim kandidatima od strane Odbora za državnu službu znači i poništenje svih akata koje su donijeli i potpisali, stegovnih postupaka i Godišnjih ocjena za policijske službenika u ustrojstvenim jedinicama gdje su nezakoniti rukovodili. Na donesene ocjene koje su u pravilu bile „dobar „ za većinu policijskih službenika uložene su žalbe Odboru za državnu službu koje naravno nisu riješene za 2013 , a sada je u postupku ocjenjivanje za 2014. godinu. Takvim pristupom u ocjenjivanju gdje je većina policijskih službenika od „naročito uspješnih“ 2012 godine postala „ dobrim“ u 2013. Godini , a što se po svemu sudeći nastavlja i u ocjenjivanju za 2014.godinu ima za cilj onemogućiti policijske službenike u daljnjem napredovanju jer ne ispunjavaju uvjete za polaganje za viša osobna policijska zvanja. U konačnici na taj način se eliminira konkurencija kod budućih javljanja za interne oglase i želi se zadržati postojeće stanje za rukovodeće policijske službenike. Također, tamo gdje policijski službenik stekao pravo za polaganje za više osobno zvanje, nadležna služba ga o tome ne izvješćuje. Na pismeni zahtjev da mu se omogući polaganje ne dobiva odgovor u roku od mjesec i više dana te ga na takav načni eliminira kao kandidata za interni oglas .
10. I , zaključno tko će odgovarati za mjerljivu štetu nanesenu Državnom proračunu Republike Hrvatske za isplatu ne pripadajućih plaća nezakonito izabranim rukovoditeljima u Policijskoj upravi istarskoj, i za nemjerljivu štetu nanesenu policijskim službenicima koji imaju pravomoćna rješenja a udaljeni su nezakonito od svojih radnih mjesta. Koji je to motivirajući faktor, osim nametnutog revanšizma, za one koji ne znaju drugačije promišljati ovakve devijacije sustava , a koji će motivirati na stotine onih koji će se prepoznati u ovim navodima i koji su kroz svoju dugogodišnju i uzornu službu, bez obzira od koje politike, nije važan predznak, doživjeli nešto slično . Rješenje je maknuti se „u stranu“ ili pobjeći iz sustava kojem si poklonio najbolje radne godine života, a bile su i ratne i bez radnog vremena i bez ikakvih prava. Neki od tih službenika, dugogodišnjih rukovoditelja u policiji su izašli iz sustava i obnašaju rukovodne funkcije u drugim državnim tijelima i drugim privrednim subjektima , dok nekolicina još ima vjere u institucionalno rješenje ove višegodišnje nezakonite farse poznate kao interni oglasi.
Nastavak prakse izigravanja pravnih propisa
„Očito da se sve svodi na tumačenje Zakona na način kako to u određenom trenutku odgovara Vladi RH, određenom ministarstvu i slično, ako se tumačenje Zakona ne može provesti kroz sustav, onda, kao što ste upoznati kreću pravne akrobacije trenutačne Saborske većine pa se donese „ tumačenje“.
To je nastavak prakse izigravanja pravnih propisa , uz korištenje manipulacije propisima , kao što se na primjer čekalo da Hrvatski Sabor prestane sa zasjedanjem pa da Vlada RH donese Uredbe kojima mijenja odredbe važećih Zakona jer se nije usudila te iste prijedloge izmjena ili dopuna Zakona predložiti Hrvatskom saboru po hitnom postupku. Jedan od primjera su uredbe o odgodi odredbe o otpremninama za policijske službenike, dodataka za vjernost službi za državne službenike i namještenike…
Svjesni smo da u ovako teškoj gospodarskoj situaciji problemi djelatnika MUP-a RH i općenito državnih službenika možda nisu pretjerano popularni u javnosti, ali nije baš ugodno znati da MUP-om „moraju“ rukovoditi, u najvećem dijelu, samo „podobni“, kao naravno i u većem dijelu državne uprave“, stoji u priopćenju Općeg sindikata Ministarstva unutarnjih poslova, kojeg potpisuje predsjednik Siniša Mihelić.