Pulski vremeplov: Kad su automobili našim cestama vozili lijevom stranom

0
Automobil Zapovjedništva ratne luka Pula iz 1910. godine
Automobil Zapovjedništva ratne luka Pula iz 1910. godine

Na slici je automobil Zapovjedništva ratne luka Pula, snimljen 1910. godine. Fotografiju je 12. prosinca prošle godine u facebook grupi K.u.K Pula objavio Edi Puh, koji je ranije već objavio fotografiju istog automobila punog vojnih osoba. Pitanje koje želim postaviti je što je na ovim fotografijama za nas, koji ih gledamo nakon više od stotinu godina, pogrešno?

Ako ste preskočili pomno pretraživanje fotografije i niste otkrili u čemu je „kvaka“, odgovor glasi: upravljač automobila nalazi se na desnoj strani. Naime, u Austro-Ugarskoj se u tim godinama, kada su se automobili tek počeli pojavljivati na ulicama, ustalilo pravilo vožnje lijevom stranom. Osim u Ujedinjenom kraljevstvu, koje je tada obuhvaćalo Irsku, i njihovim kolonijama, lijevom stranom se vozilo i u Švedskoj.

To se pravilo nastavlja na pravilo upravljanja kočijama i zaprežnim kolima: većina ljudi se dešnjaci, pa im je prirodno bič držati u desnoj ruci, što znači da u mimoilaženju s kolima iz suprotnog smjera svoja potiskuju na lijevu stranu. Austrija, Čehoslovačka i Mađarska, cjelovite države nastale nakon raspada Austro–Ugarske zadržale su to pravilo sve do 1938. godine. Tada su nacisti Austriju i Češku priključili Njemačkoj, Slovačka je postala „nezavisna“ slično kao kasnije NDH, a Mađarska je sama prešla na desnu stranu, vjerojatno da ne bude bijela vrana. Šveđani su lijevom stranom vozili sve do 1968. godine.

Pitanje koje se postavlja samo od sebe je koje je marke bio automobil na slici. Gotovo je posve sigurno da se zvao kao i objavitelj njegove fotografije na Facebooku – Puh! Radi se o tome da je automobile za cara i njegovu vojsku proizvodio Janez Puh, slovenski mehaničar izumitelj i vlasnik tvornice automobila. Živio je i radio u Gracu gdje je 1891. otvorio tvornicu bicikala, 1899. godine otvorio je tvornicu koja 1903. godine počinje proizvoditi motocikle, a godinu dana kasnije i automobile. Tvornica je 1912. godine zapošljavala 1.100 radnika i godišnje proizvodila tri stotine automobila. Postoji i danas pod nazivom Steyr-Daimler-Puch. (Robi Selan)   

Najnovije vijesti

Istarski Forum

Za sudjelovanje u Istarskom Forumu potrebna je prijava ili registracija i izrada profila

Prijava ili Registracija korisničkog računa